Sazetak
Abstract
How can we talk about the future? A few years ago, the US Congress appointed a commission that would send a warning message to the generations to come after thousands of years about the danger of American nuclear waste dumps. The feature was supposed to be a ‘dead head’, but commission members concluded that three-year-olds reacted to the symbol in two ways - if it was horizontal it was ‘poison’, and if it was vertical it was ‘yupi pirates’. stems from her victories. He finally concluded - the crisis of modernity is incomprehensible in ten thousand years!
The religious average narrative is communicative and reads: Divine laws fix the condition of the human community! Because there are seven stations we travel through: the first - the famous dialogue while the human race was in God’s hands: ‘Alastu birabbikum?’, - ‘Am I your Lord?’ when all souls testify, ‘Ballâ, shahidnâ!’, ‘Yes, we bear witness!’; other - mother’s womb, third - this material world we are in, fourth - Barzah or the Interworld we come to after big and small death, fifth - living outdoors and back to the beginning, sixth - heaven/hell or heaven/hell, seventh - close proximity, as a spiritual witness to the truth in the Complete Truth.
Keywords: modern, religion, knowledge, great narratives
Sažetak
Kako se može govoriti za budućnost? Plašimo li se budućnosti? Prije nekoliko godina Kongres SAD je imenovao komisiju koja bi generacijama koje dolaze nakon više hiljada godina poslala poruku upozorenje na opasnost od američkih deponija nuklearnog otpada. O tome piše Urlich Beck u knjizi ‘Globalno rizično društvo’ (Beck, 2011,28). Ovi su stručnjaci iz komisije proučavali poruke Stonehenge spomenika od prije 1500 godina prije Krista, potom piramide, Homera, Bibliju kako bi imali uvid u koju hiljadu godina nekoć... Ali ne i uvid u primjerice deset hiljada godina. Obilježje je trebala biti ‘mrtvačka glava’, ali su članovi komisije zaključili kako trogodišnjaci na taj simbol reagiraju dvojako - ako je horizontalan ‘otrov je’, a ako je vertikalan ‘jupi gusari’... Ovaj će primjer Becku biti pokazatelj kako kriza moderne proizilazi iz njenih pobjeda. Konačno, zaključio je - kriza moderne nesaopćiva je
za deset hiljada godina!
Religijski prosječni narativ je saopćiv i glasi: Božanski zakoni popravljaju stanje ljudske zajednice! Zato što: - Sedam je stanica kojima putujemo: prva – čuveni dijalog dok je ljudska vrsta bila u rukama Božjim: ‘Alastu birabbikum?’, - ‘Jesam li ja vaš Gospodar?’ kad sve duše u glas posvjedočuju: ‘Balla, šahidna!’, ‘Jesi, svjedočimo!’; druga – majčina maternica, treća – ovaj materijalni svijet na kojemu smo, četvrta – Berzeh ili Međusvijet na koji dolazimo po velikoj i maloj smrti, peta – proživljenje na otvorenom i povratak na početak, šesta – raj/pakao ili dženent/džehennem, sedma – neposredna blizina, kao duhovno posvjedočenje istine Potpunoj Istini.
Ključne riječi: moderna, kriza, sekularizam, religija, vjera